Obserwatorzy

niedziela, 19 maja 2013

♚mœurs: teru teru bōzu

source: tumblr
Piszę sobie tego posta o tak niecodziennej porze (3 rano), bo muszę dziś wstać skoro świt i w sumie łatwiej mi nie przespać całej nocy, niż zerwać się z łóżka bo tak każe mi budzik... Dlategooo, witam!
Anyway, chcę Wam pokazać ciekawą rzecz, na którą trafiłam podczas czytania mangi "Soukai no Eve". Bum bum bum, przedstawiam Wam teru teru bōzu. Cóż to właściwie jest?
Teru teru bōzu to tradycyjna, ręcznie robiona z białego papieru lub ubrań lalka w kształcie duszka. W dawnych czasach te, podobne do dekoracji na halloween ozdóbki służyły jako amulet, który "odstraszał" złą pogodę. Japońscy rolnicy wywieszali ja na łańcuchu od zewnętrznej strony okna.

(no i nie zdążyłam dodać notki :c)

Nie wiem jednak, dlaczego lalki przyjęły taką nazwę. Teru po Japońsku można zrozumieć jako 'słońce', a bōzu to buddyjski mnich lub "łysy" w nowoczesnym slangu... Więc podsumowując, kompletnie nie rozumiem uwu, może logika ukryta jest gdzieś głęboko, albo wcale jej nie ma.

Wracając, teru teru bōzu stało się popularnym zwyczajem w epoce Edo (1603-1868) pośród mieszkańców miast. Ich dzieci zwykły śpiewać piosenkę "Dobry kapłanie, spraw, aby jutro była piękna pogoda", kiedy wszystkim zależało by pogoda nie płatała figli.

Tu w wykonaniu Miku Hatsune:

 

Zaśpiewajmy razem. ᕙ(`▽´)ᕗ

W dzisiejszych czasach ten zwyczaj jest równie popularny jak wcześniej, ale obecnie teru-teru-bōzu wykonywane są z chusteczek lub bawełny i zawieszane za oknami, często przed piknikiem.

Osobiście uważam, że to całkiem ciekawe i urocze! A że teraz w maju bardzo lubimy wychodzić na zewnątrz, ale niestety często plany psują nam burze, to może to jest jakiś pomysł... Choć nie wydaje mi się, żeby duszki mogły zatrzymać deszcz, to zawsze jest to jakieś zajęcie. Szczególnie, kiedy nuda doskwiera.
Sama chyba spróbuję sobie takie zrobić, słodkie są! Poniżej zamieszczam tutoriale, więc jeśli macie ochotę:  image

11 komentarzy:

  1. Wow, nie wiedziałam o takim pochodzeniu tych duszków. Jak byłam mniejsza to robiłam takie na halloween, bo były zawarte w jednej z książek o własnoręcznych dekoracjach z papieru.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jejku chyba zrobię sobie taką laleczkę po prostu dla fun'u. :D A słyszałam o niej przy okazji gry w pigg ameba gdzie było do kupienia okno z takim Teru teru bozu za oknem :D

    http://dorota-nevergiveup.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem czy je znajdziesz teraz w biedronce bo jest już po tej promocji jeśli tak mogę to ująć i znikneły z polek biedronki :C

      http://dorota-nevergiveup.blogspot.com/

      Usuń
    2. No ja powiem że też miałam farta bo się załapałam na "resztki" bo i tak było po tej ofercie jakiś tydzień kiedy je kupowałam dlatego kupiłam ich tak dużo.. ;D

      http://dorota-nevergiveup.blogspot.com/

      Usuń
  3. Super tutoriale ! Szukałam wlasnie czegos takiego :D

    OdpowiedzUsuń
  4. i need this xD its always raining here

    Invite you to enter my giveaways :D
    Luch Luch Craft OASAP Giveaway Click here :)
    Hope you will join :)
    visit my blog ^^
    www.luchluchcraft.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń